Sommige mensen zeggen dat ze geboren ondernemers zijn, bij andere begint het opeens te kriebelen. Als je wilt gaan beginnen als ondernemer, dan heb je heel veel verschillende mogelijkheden. Een eigen webshop beginnen is de laatste jaren flink gegroeid in populariteit. Zeker omdat je het in eerste instantie ook vaak naast je huidige baan kunt doen. Wel zo veilig als je nog niet weet of het een succes gaat worden. Als je eenmaal besloten hebt om te gaan starten met een webshop, dan is een belangrijke vraag natuurlijk: welke producten wil je gaan aanbieden? Dit is een lastige keuze en die je weloverwogen moet maken. Het succes van de webshop hangt namelijk van een groot gedeelte af van de producten die je aanbiedt. Hoe kies je nu je niche? Wij denken met je mee!
Vraag in de markt
Alles begint bij je klanten. Het heeft geen nut om een product te gaan verkopen waar geen vraag naar is. Zelfs als je het product bijvoorbeeld heel goedkoop kunt inkopen en je dus goede marges zou hebben, zonder vraag is er geen verkoop. Ga je dus eerst verdiepen in de vraag vanuit de markt. Dit kun je doen door te kijken welke producten je zelf gebruikt, of er trends zijn en door in gesprek te gaan met mensen om je heen. Waar is behoefte aan? De beste producten vervullen namelijk een bestaande behoefte en lossen een bestaand probleem op voor de gebruiker. Brainstorm eerst over een aantal producten en ga dan de vraag achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld door naar het zoekvolume in Google te kijken.
Concurrentie
Een ander belangrijk onderdeel van het bepalen van de niche voor je webshop, is het kijken naar concurrentie. Welke spelers zijn er al actief binnen de niche? Wat bieden zij aan? Je kunt dit bijvoorbeeld achterhalen door te zoeken op Google maar ook door gebruik te maken van een prijsvergelijker zoals Bigshopper. Is de niche al heel druk? Wat bieden ze aan? Welke hoofdproducten zijn er en worden er ook nog gerelateerde producten verkocht? Ook de prijzen van de producten zijn belangrijk. Op die manier kun je namelijk inzichten gaan krijgen over de marges die mogelijk zijn. Je kunt dit handmatig bekijken, maar ook gebruik maken van een price monitoring tool.
Affiniteit
Een ander belangrijk onderdeel in de keuze van de niche voor je webshop, is dat je er zelf affiniteit mee hebt. Je kunt wel vishengels willen verkopen, maar als je zelf niet van vissen houdt, is dat geen slimme keuze. Door een product te kiezen waar je affiniteit mee hebt, vind je de verkoop een stuk leuker. Dat gaan je potentiele klanten merken, bijvoorbeeld doordat de productteksten leuker zijn of doordat je instagram posts oprechter zijn. Ook voor jezelf wordt het hebben van een webshop dan een passie in plaats van puur een manier om geld te verdienen. Kies er dus altijd voor om producten te verkopen waar je affiniteit mee hebt!